behsazan-theme-change behsazan-theme-change
تازه ها
سه‌شنبه  2 اسفند 1401

در نشست تخصصی وضعیت پرداخت دیجیتال ایران مطرح شد

کیف پول از سوی بانک ها با اقبال مواجه نشده است

نشست تخصصی وضعیت پرداخت دیجیتال ایران و جایگاه نوآوری در اکوسیستم پرداخت با حضور کاظم دهقان؛ مدیرعامل شرکت شاپرک، صادق فرامرزی؛ سرپرست دبیرخانه سازمان نظام صنفی کشور، احمد جعفری؛ مدیرعامل گروه بهسازان فردا، امیرحسین داوودیا؛ معاون بانکداری شخصی بانک تجارت و مسیح مشهدی تفرشی، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد با مدیریت حمیدرضا احمدیان؛ مدیرعامل هلدینگ داده ورزی سداد در دومین روز نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت برگزار شد.

در نشست تخصصی وضعیت پرداخت دیجیتال ایران مطرح شد:
کیف پول از سوی بانک ها با اقبال مواجه نشده است

نشست تخصصی وضعیت پرداخت دیجیتال ایران و جایگاه نوآوری در اکوسیستم پرداخت با حضور کاظم دهقان؛ مدیرعامل شرکت شاپرک، صادق فرامرزی؛ سرپرست دبیرخانه سازمان نظام صنفی کشور، احمد جعفری؛ مدیرعامل گروه بهسازان فردا، امیرحسین داوودیا؛ معاون بانکداری شخصی بانک تجارت و مسیح مشهدی تفرشی، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد با مدیریت حمیدرضا احمدیان؛ مدیرعامل هلدینگ داده ورزی سداد در دومین روز نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت برگزار شد.
در ابتدای این نشست، حمیدرضا احمدیان، مدیرعامل هلدینگ داده ورزی سداد یکی از چالش‌های صنعت پرداخت را نظام کارمزد دانست و گفت: «آینده پرداخت‌های لحظه‌ای و سریع در مقابل پرداخت‌های برداشت مستقیم از حساب در اکوسیستم داخل و بین‌المللی یکی از دغدغه‌های من است. مسیر نوآوری با رگولیشن نزدیک نیست و این موضوع موجب می‌شود که کسب‌وکارهای فین‌تک با مشکل مواجه شوند. تجربه کشورهای دنیا این است که اکوسیستم  پرداخت باید مشتری‌محور باشد.»
ثبت دو تریلیون تراکنش موبایلی در دنیا
در ادامه احمد جعفری؛ مدیرعامل گروه بهسازان فردا با اشاره به انجام روزانه چند صد میلیون تراکنش در شبکه پرداخت کشور، گفت: «تا سال‌ها کارت‌خوان‌ها حرف اول و آخر را در صنعت پرداخت می‌زدند و در سال‌های اخیر پرداخت‌های فین‌تکی و موبایلی مطرح شد و اوج این موضوع به دوره کرونا رسید. در مقطع توسعه پرداخت‌های الکترونیک به این مشکل رسیدیم که لجستیک نداشتیم و نمی‌توانستیم این فرهنگ را جا بیندازیم که می‌توان خریدها را غیرحضوری انجام داد.»
جعفری افزود: «ما در این حوزه با وجود بحث‌های موجود، خیلی خودمان را مطرح نکردیم. در دنیا بحث پرداخت‌های موبایلی در سال‌های اخیر مطرح شده و در سال ۲۰۲۱ حدود دو تریلیون تراکنش موبایلی با رشد ۳۵درصدی در دنیا اتفاق افتاد که رشد خوبی در این زمینه بوده است.»
او با اشاره به اینکه در دنیا به دو میلیارد یوزر موبایلی رسیده‌ایم که این میزان در سال‌های آینده به چهار میلیارد یوزر خواهد رسید، گفت: «بیشتر تراکنش‌ها در گذشته از طریق نقد، کارت و چک بوده که امروز به سمت کریپتوها، اکانت به اکانت و… رفته است و پرداخت‌ها به سمت ماشین در ماشین و متاورس رفته است.»
مدیرعامل شرکت هلدینگ بهسازان فردا تأکید کرد: «ما چند استارتاپ و اپلیکیشن موبایلی در کشور داریم که فعال باشند؟ شاید به‌اندازه انگشتان دست هم نباشند؛ ولی در دنیا بسیار زیاد هستند و ما فاصله زیادی داریم. ما هنوز تراکنش موبایلی را رسماً به رسمیت نشناخته‌ایم. در حوزه فین‌تک‌ها عقب هستیم و باید برای افزایش نقش آنها در این حوزه برنامه‌ریزی کنیم.»
نیازمند استراتژی در صنعت پرداخت هستیم
همچنین امیرحسین داودیان؛ معاون بانکداری شخصی بانک تجارت درباره جایگاه نوآوری در اکوسیستم پرداخت و آینده اکوسیستم، اظهار کرد: «وقتی درباره نظام پرداخت حرف می‌زنیم، برای جایگزین‌کردن پول نقد و کوتاه‌کردن فرایند پرداخت با پول نقد از بانک تا نحوه استفاده و کنترل‌های بانکی را در برمی گیرد. چیزی که نظام پرداخت دنبال کرد این بود که در پرداخت‌های بین اشخاص، حساب را حذف کرد و سپس با نحوه کنترل پرداخت‌ها مشکلاتی پدید آمد که در نهایت این بازار سرکوب شد و به سمت پرداخت‌های آسان نرفت.»
داودیان افزود: «در سال‌های گذشته تلاش‌هایی انجام‌گرفته، ولی مرزبندی در صنایع باعث شده که سیستم میراثی شرکت‌ها وجود داشته باشد؛ زیرا توسعه ابزار فیزیکی همچنان در این زمینه مانع ایجاد می‌کند. داشتن استراتژی مهم‌تر از رونمایی از محصولات است و ما برای اینکه بتوانیم تهدیدها را به فرصت تبدیل و برای کل شبکه مزیت ایجاد کنیم، در لایه استراتژی داشتن ضعیف عمل کرده‌ایم.»
در ادامه این پنل، کاظم دهقان؛ مدیرعامل شرکت شاپرک با اشاره به اظهار کرد: نقش رگولاتور در بحث توسعه کسب‌وکار و ایجاد امنیت و سلامت شبکه پرداخت بسیار مهم بوده و هست و ما گذار را از تنظیم‌گری‌های جدی و اجباری دنیا داشتیم و مسیری است که اگر بخواهیم در ایران داشته باشیم باید جدا از چرخه رگولیشن، توجه کنیم که محدودیت‌های بالاسری در این حوزه به‌نوعی در خدمت توسعه کسب‌وکار قرار بگیرد. مسیر رگولاتوری در سال‌های آتی باید پذیرای نوآوری در این مسیر باشد و از روش‌های نوین دنیا استقبال کند.»
پرداخت موبایلی قابل‌ رصد نداریم
در ادامه این پنل، صادق فرامرزی؛ سرپرست دبیرخانه سازمان نظام صنفی کشور با تأکید بر اینکه اساساً پرداخت موبایلی نداریم و شارژفروشی را نمی‌توان پرداخت موبایلی دانست، گفت: «رشد پرداخت‌های موبایلی و افت آن قابل‌ رصد و بیان نیست؛ چون اساساً شکل نگرفته و در دنیا در این زمینه تفاوت وجود دارد. فین‌تک‌ها به جایی رسیده‌اند که یک خواسته مشخص از حاکمیت دارند و آن هم این است که کاری صورت نگیرد و خودشان راه را پیدا کنند. رگولاتور در ایران همیشه علاقه‌مند به حضور مستقیم دارد و نوآوری در این فضا شکل نمی‌گیرد.»
سپس، تفرشی؛ مدیرعامل پرداخت الکترونیک پاسارگاد نیز عنوان کرد: «خرید دیجیتالی و استفاده مردم از اینترنت قابل‌ مقایسه با سال‌های قبل نیست و به صورت زلزله‌وار با حمله کرونا به خریدهای اینترنتی عادت کردیم. فرهنگ خرید اینترنتی شکل گرفته و بعد از آن نیز لجستیک شکل می‌گیرد. در فرهنگ مصرف اطمینان ایجاد شد و بالا رفت. در سال‌های اخیر پرونده‌های زیادی در زمینه پرداخت‌ها ایجاد شده و استارتاپ‌های فین‌تکی نیز شکل‌ گرفته است.»
در آخر این نشست، کاظم دهقان، مدیرعامل شاپرک با بیان اینکه بانک‌ها به کیف پول اقبال ندارند و زمین اشتراکی بین راهبر و بانک‌ها ایجاد نشده است، گفت: «شاپرک رگولاتور نیست و رگولاتوری نمی‌کند و با بانک مرکزی به دنبال سرویسی هستیم که سلامت آن حفظ شود و به رقابت آن کمک کنیم.»

 
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو